TOP AKVIZÍCIE 2017 - 2018

TOP AKVIZÍCIE 2017 - 2018

Výstava v rámci dramaturgického cyklu Zbierka prezentuje 29 diel od 16 vybraných autorov, ktoré boli nadobudnuté v r. 2017 – 2018 a to v generačnej rozdielnosti, ako i v rôznych druhoch a žánroch. V tomto období galéria získala celkom 169 diel od 44 autorov. Výstava konfrontuje umenie datované na prelomoch 19. a 20. storočia a 20. a 21. storočia, v kontexte regiónu Spiša a východného Slovenska.

 

Autori: Emil Alexay-Olexák, Slavomír Durkaj, Rudolf Hofer, Eduard Hriňák, Zdeněk Jeřábek, Roland Neupauer, Viktor Olgyai, Veronika Rónaiová, Mária Rudavská, Viliam Slaminka, Peter Smik, Imrich Svitana, Eugen Szepesi-Kuszka, Simona Štulerová, Amalka Ľudmila Valenčíková, Vladimíra Weiss.

 

Najstaršiu generáciu zastupuje Emil Alexay-Olexák (1891 – 1949), ktorý svojimi dielami zobrazil krajinu v okolí Prakoviec, kde isté obdobie žil. Krajinomaľbe sa venoval i jeho strýko Eduard Hriňák (1856 – 1917). Do 20. rokov 20. storočia datujeme i diela Viktora Olgyaia (1870 – 1929), pre ktorého tvorbu je charakteristické zobrazenie krajiny. Rovnaký motív – spišská krajina je typický i pre Eugena Szepesiho-Kuszku (1885 – 1948), rodáka zo Spišskej Novej Vsi. U súčasníkov je grafika zastúpená dielom Zdeňka Jeřábka (1930), aktom zobrazujúcim v detailoch ženskú postavu. Sakrálny motív blahorečenia je v maľbe Veroniky Rónaiovej (1951). Sochou Priestor v skalách sa Mária Rudavská (1941 – 2019) s vracia ku koreňom človeka, k prírode, ktorú mala vo veľkej úcte. V komornej plastike Miss kamera od Imricha Svitanu (1944) vidíme jedinečnú presnosť tvarov. Predstaviteľ mladej generácie súčasných umelcov Roland Neupauer (1980) uvoľneným, expresívnym rukopisom zachytáva zmyslové pôsobenie okolia a necháva prehovoriť farbu, gesto a emócie. Slavomír Durkaj (1976) poukazuje na znečisťovanie životného prostredia, čím dochádza ku konfliktu medzi prírodou a modernou civilizáciou. Viliam Slaminka (1985) kladie dôraz na jednoduchosť, tvarovú štylizáciu a farbu, a to s vtipom a hravosťou. Simona Štulerová (1987) vytvára štylizovaný svet geometrických  tvarov krajinných celkov, kde človeka nahrádzajú prírodné detaily: dominuje konflikt prírody a civilizačno-kultúrneho prostredia. Amalka Ľudmila Valenčíková (1980) sa venuje zobrazeniu ženského sveta a svojich pocitov: vystavené tapisérie zobrazujú mužské torzá formou textilných reliéfov. Vladimíra Weiss (1987) v diele Matrioška používa segmenty irónie a zveličenia. Séria malieb Slnenie nás vťahuje priamo do obrazu a vďaka hrubo natretej silikónovej farbe a akrylu diela vytvárajú ilúziu objektu. Plastika Rudolfa Hofera (1951) abstraktne zachytáva pohyb, ktorý je vyjadrený jednoduchým zatočením hranola. Dielo Misa II. Petra Smika (1968) vzniklo pretavením do novotvaru – a to obrátenej strany misy s duševným, nie hmotným pokrmom. Dielom Food box sa autor snaží uvažovať nad každodennými povinnosťami, ktoré prirovnáva ku škatuľkám, predstavujúcim vír života.

 

Výstavu sprevádza hravý Sprievodca výstavou, ktorý bol v rámci zhodnotenia nových akvizícií vydaný Galériou umelcov Spiša. Súčasťou inštalácie je slide-show všetkých nadobudnutých zbierkových predmetov v uvedenom období.

 

NA STIAHNUTIE -> Sprievodca výstavou 

 

Kurátorka: Mgr. Mária Šabľová - GUS

Grafika: Mgr. art. Ivana Babejová - GUS

 

Vernisáž

24.07.2019 o 17.00 hod.


Miesto konania

Galéria umelcov Spiša
Zimná 46, Spišská Nová Ves


Trvanie

24.07.2019 - 24.11.2019



Pozvánka (stiahnuť)

Plagát (stiahnuť)

Tlačová správa (stiahnuť)




NEWSLETTER
NOVINKY PRIAMO NA VÁŠ E-MAIL

počítadlo.abz.cz