Peter Smik: Golden Age

 

 „Keramika je o večnom skúšaní a sklo je alchýmia… Vzťahy, život, príroda. To sú momenty, ktoré nesú v sebe silu, akú sa snažím zaznamenať. Nepracujem dlhodobo na nejakej téme, nerozvíjam jeden motív, život prináša nové pocity a niečo z nich chcem trvalo zachytiť.“

                                                                                                                                              Peter Smik

Tvorba Petra Smika – spišského keramikára, vychádza z umeleckého spracovania rôznorodého materiálu, ako kamenina, porcelán a sklo, ktoré rozmanitými technologickými postupmi premieňa na keramické a sklenené plastiky: tie napriek svojej zložitosti nepopierajú tradičnú úlohu keramiky. Gro tvorby tvoria komorné a monumentálne objekty s použitím jemnej
i hrubej kameniny a porcelánu, vypaľovaných v peci. Okrem keramiky sa venuje tvorbe sklenených objektov, pri ktorých využíva „fusing“ (tavenie skla) a výrobe vitráží.

        Výstava uvádza premiérový výber z komornej tvorby, s akcentom na diela z posledného obdobia, s konotáciami na dobu, v ktorej žijeme. Symbolický názov centrálnej inštalácie Golden Age / Zlatý vek (2025) reflektuje pády a vzostupy „zlatého veku“. Odkazuje na  Chrýseon Génos – tichú architektúru spomienok na vek, keď zem rodila sama od seba a ľudia žili v súlade
s rytmom hviezd. Drevený objekt s chaoticky poukladanými krabicami ukrýva zlaté dutiny – svetlá minulosti, ktorú si len matne pamätáme. V ich útrobách stoja figúry z hliny – tiene bytostí, ktoré kedysi kráčali krajinou mieru a bezčasia. Ich obrysy sú ako ozveny nýmf
a pastierov z Arkádie, zrodené z ticha. „Zlato vo vnútri nehovorí o hodnote, ale o svetle,
ktoré v nich pretrváva. Každá krabica je kaplnkou dávneho veku – roztriešteného, a predsa prítomného. Dielo nie je rekonštrukciou mýtu, ale jeho dychom. Je to pozvanie spomaliť, načúvať a v tienistých postavách objaviť to, čo prežilo aj veky železa.“  
        Inštaláciu dopĺňajú keramické sochy Anjeli Apokalypsy (2019), ktoré sú metaforou proporčného dávania i brania. Autor uvádza: „Anjeli sa svojimi krídlami pridržiavajú okrajov imaginárnej misky. Krídla sú prenikavé ako márnosť, perie ostré ako pazúry; symbolicky ponúkajú zmysly, emócie, vieru i nádej.“
        Cyklus obrazov Frozen Blue (2024) je metaforou na zastavenia sa v okamihu večnosti, spomienkou na krásu, vytesanú zo svetla i chladu. „Tento zamrznutý kvet je obrazom doby, v ktorej ľudia žiaria navonok, no vo vnútri zostávajú nedotknutí teplom ľudskosti. Priehľadné lupene sa vrstvia ako nesplnené sľuby, hliníkový podklad – chladný, odťažitý, odráža svet,
kde blahobyt nedokáže zahriať srdcia.“
        Objekty Kamene (2025) odkazujú na biblické „prach si a na prach sa obrátiš“ (Genesis, 3:19). „Kamene nehovoria. Ako kto sa zastaví a počúva, možno začuje: Nehovor, kto som. Pozri, že som. Diela pripomínajú, že v hĺbke nie sme viac než prach, no práve v tom je naša rovnosť.“
        Keramická socha Krížom slamku nepreložíš (2025) je symbolom tichej neochoty: neprekročiť hranicu, hoci by stačilo len pohnúť slamkou. „Je to ticho, ktoré pripomína, koľko toho sa dá nevykonať. Telo z hliny, duša z mlčania.“

        Autor, zastúpený v zbierke Galérie umelcov Spiša, sa popri umeleckej tvorbe aktívne podieľa na výtvarnom živote východného Slovenska nielen ako vystavujúci umelec, ale aj ako edukátor, organizátor výstav a rezidenčných umeleckých pobytov. V rámci aktivít občianskeho združenia Annogallery spolu s manželkou Katarínou realizuje množstvo workshopov a výstav, putujúc s keramickým kruhom nielen po regióne, ale aj za jeho hranice, neúnavne prezentujúc „posolstvo zeme“, s cieľom zdieľať voľnú kreativitu „spečatenú hlinou“. Formovanie hliny je totiž  účinnou arteterapiou a tak ako ostatné druhy výtvarného umenia, aj  keramika  sa stáva prostriedkom, ktorým môžeme objavovať seba i svet a vytvárať medzi nimi nový vzťah.

                                                                                                Mgr. Lucia Benická – kurátorka výstavy

O autorovi

Peter Smik sa narodil v r. 1968 v Poprade, žije a tvorí v neďalekej Hôrke. Venuje sa voľnej
a úžitkovej tvorbe, realizuje workshopy keramiky a podieľa sa na výtvarných projektoch. Štúdium absolvoval na Strednej priemyselnej škole v Poprade a Strednej umelecko-remeselnej škole v Prahe. Ďalšie štúdium keramiky a práce so sklom absolvoval na rôznych stážach v Česku a v Nemecku, napr. v r. 2004 ‒ Spracovanie plochého skla tiffany technikou a Tavenie skla
v Čechách, v r. 2008 ‒ Papierový porcelán v Grenzhausen v Nemecku, v r. 2009 ‒ Tlač na keramiku na Akadémii Karlsruhe v Nemecku, v r. 2009 ‒ Škola keramiky v Čechách). Smik vystavuje doma i v zahraničí. Jeho práce sú zastúpené vo verejných a súkromných zbierkach na Slovensku, v Maďarsku, Francúzsku, Nemecku, Švajčiarsku, Poľsku a v Českej republike.

Kurátorka: Lucia Benická – Galéria umelcov Spiša

Grafika: Mgr. art. Ivana Babejová, ArtD. – GUS

Produkcia: Mestské kultúrne centrum v Spišskom Podhradí v spolupráci s autorom a Galériou umelcov Spiša – kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja

Dokument o výstave a tvorbe Petra Smika v produkcii galérie a v réžii Táni Snitkovej:

 

Vernisáž
14. 6. 2025 o 17.00 hod.

Miesto konania
Synagóga / Mestské kultúrne stredisko, Spišské Podhradie

Trvanie
14. 6. 2025 – 30. 9. 2025