Martin Kacvinský je spišský umelec, ktorého tvorba koncepčne a výrazovo presahuje regionálny rámec. Autorove maľby sú istým spôsobom „nemiestne“: nebojí sa pracovať s témami,
ktoré môžu byť v lokálnom kontexte provokatívne. Modifikovaná repríza výstavy Galérie umelcov Spiša pre Galériu Baníckeho múzea v Rožňave je uvedená v rámci dramaturgického cyklu Profily / Umelci Spiša.
Martin Kacvinský sa neobmedzuje vopred určeným ideovým zameraním, pracuje skôr intuitívne ako programovo. Momentálne zážitky a emotívne nastavenie sa priamo pretavujú do jeho tvorby. Vo svojich dielach sa dotýka problematiky identity, nacionalizmu aj rodových otázok. Často sa opakujúce hlavy – masky vyjadrujú existenciálnu krízu jednotlivca aj spoločnosti. Sú neustálym hľadaním (auto)portrétu, ktorý je zároveň maliarskym experimentom. Každá maľba je pre umelca solitér, vybudovaný cez expresívne gesto daného momentu. Typické je popieranie perspektívy a ustálenej kompozície, výrazná až jedovatá farebnosť, kombinácia viacerých techník od olejomaľby, cez akryl, sprej, po papierovú koláž a asambláž. Maľba škvŕn, stekanie farieb, vrstvenie a v neposlednom rade premaľovávanie starších obrazov, je súčasťou samorastlého tvorivého procesu. Uprostred Kacvinského obrazov sa možno cítiť ako na tradičnom fašiangovom sprievode, kde nechýba smrtka, antropomorfné zvieratá, čert, alebo kráľ. Autora fascinuje primitivizmus, sila základných emócií. Všeobecná paródia zasahuje miestne aj globálne pomery, profánne aj sakrálne témy. Umelec reflektuje banálne každodennosti a genius loci spišského regiónu nasiaknutého gotickou tradíciou, kde ukrižovania, tatranské štíty aj plastové kačičky, sú súčasťou tej istej po(d)vedomej reality. V dielach z posledného obdobia sa umelec obracia od figuratívneho zobrazenia k abstrakcii, od expresívnej maľby ku geometrii. To, čo je na prvý pohľad diametrálne odlišné, spája umelcova neustála zvedavosť v možnostiach nového výtvarného prejavu. Výrazná farebnosť sa zjednocuje do línií, optická hra sa sústredí do singulárneho momentu zalomenia. Vzbura tak ustupuje meditácii v rámci novej životnej etapy autora.
Mgr. art. Katarína Balúnová, ArtD., kurátorka výstavy
Profil autora
Martin Kacvinský (1984) študoval v r. 1999 – 2003 na Strednej priemyselnej škole v Spišskej Novej Vsi, odbor Kamenosochárstvo. V r. 2005 – 2006 navštevoval Filozofickú fakultu Prešovskej univerzity v Prešove, odbor Výtvarná výchova. V r. 2009 – 2015 študoval na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení (AVU) v Banskej Bystrici, u prof. Františka Hodonského a prof. Jána Kudličku, pričom magisterský titul získal pod vedením prof. Štefana Balázsa. Zaradil sa tak ku generácii úspešných absolventov AVU, ktorí momentálne pôsobia v regióne ako Zuzana Kacvinská, Tomáš Cetera, Adam Macko, Martin Kudla, či Ján Frančák. Martin Kacvinský pracuje v médiu maľby, kresby a objektu. V r. 2013 – 2016 organizoval prezentácie súčasného mladého umenia v rámci projektu weKLADY post-gallery v Spišskej Novej Vsi. Pôsobí v hudobnej skupine Ničiteľ, ktorá vystupovala v susedných krajinách (CZ, HUN, PL) a v Slovinsku a Chorvátsku. Venuje sa tiež tvorbe obalov na hudobné nosiče. Jeho tvorba bola uvedená na niekoľkých výstavách na Slovensku a diela sú zastúpené v zbierke Galérie umelcov Spiša.
Kurátorka: Mgr. art. Katarína Balúnová, ArtD.
Odborná spolupráca: Mgr. Lucia Benická – GUS
Grafika: Mgr. art. Ivana Babejová, ArtD. – GUS
Produkcia: Banícke múzeum v Rožňave v spolupráci s Galériou umelcov Spiša – kultúrne zariadenia Košického samosprávneho kraja
VIDEÁ
Kurátorka Katarína Balúnová o výstave:
Autor Martin Kacvinský o tvorbe:
Vernisáž
3. 7. 2025 o 16.00 hod.
Miesto konania
Galéria Baníckeho múzea
Námestie baníkov 25, Rožňava
Trvanie
3. 7. 2025 – 24. 10. 2025