Annamária Mikulíková: Efeméra

Výstava prezentuje výber šperkov a úžitkových predmetov od produktovej dizajnérky zo Spiša, ktorá je významnou osobnosťou v oblasti súčasného dizajnu. Vo svojej tvorbe akcentuje ekologický rozmer, experimentovanie s materiálom a technikami. Signifikantným prvkom posledných prác sa stáva efemérnosť produktov. Dočasnosť je znásobená výberom prchavého materiálu. Názov výstavy Efeméra odkazuje na organizmus s krátkym životným cyklom, v prenesenom zmysle predstavujúcom pominuteľnosť, splynutie, nestálosť hmoty, času či bytia. Projekt je uvedený v rámci dramaturgického cyklu Profily / Umelci Spiša.

Aplikovanie prírodných prvkov v diele Annamárie Mikulíkovej nadobúda symbolickú rovinu s dôležitým odkazom. Peľ ako symbol zachovania rovnováhy v prírode a ekosystéme, popol invazívnych rastlín reflektuje neblahý zásah do prirodzeného biotopu a semienko rastliny je interpretované ako generačný klenot, ktorý uchováva rodinné dedičstvo a tradície. Vývoj sofistikovanej tvorby autorky je heterogénny, najmä používaním atypických materiálov (sklo, kov, koža, mydlo, bioplast a iné) a zapájaním experimentálnych techník. Efemérnosť a tvárnosť matérie je zjednotená vo výslednom produkte – šperku alebo objekte, ktorý v sebe nesie hlbšie posolstvo.

Galéria umelcov Spiša získala darom do zbierky sedem autorkiných diel z oblasti úžitkového umenia. Prvým nadobudnutým dielom sú náušnice inšpirované prírodou s abstraktným motívom (Sorel, 2012, náušnice, UU 1864). Neskoršie získané diela odkazujú na neduhy spoločnosti, akúsi povrchnosť a pozabudnutie na primárny účel bežných vecí, ktorým prikladáme nepatričný hlbší význam (Gourman, 2017, brošňa z kolekcie, UU 2122). Poslednou akvizíciou je kolekcia piatich biodegradovateľných šperkov – prsteňov, realizovaných 3D tlačou. Kombináciou rozpustného bioplastu s prírodným materiálom – peľovým zrnkom, interpretuje efemérnosť hmoty, prchavosť a dočasnosť materiálov i ľudskej existencie (100 % Pure Nature, 1. – 5., 2021, prstene, UU 2414 – 2418). Produkt sa vizuálne javí ako naturálny, jednak biomorfnou formou a procesuálnosťou zániku hmoty, avšak idea je autorská a výsledný produkt bol do formy uvedený modernou technológiou.

Vytrvalá snaha človeka prevýšiť prírodu má za následok environmentálnu krízu. Ekologická téma sa v súčasnosti čoraz častejšie a naliehavejšie dostáva do záujmu umelcov. Citlivý prístup a jednota človeka s prírodou je dosiahnuteľnou cestou k zmierneniu nepriaznivého environmentálneho stavu.

Mgr. Kamila Paceková, kurátorka výstavy

 

Profil autorky 
Annamária Mikulíková sa narodila 21. 6. 1984 v Starej Ľubovni. V r. 2002 – 2008 študovala produktový dizajn na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Tvorí v oblasti priemyselného a úžitkového dizajnu. V umeleckých produktoch – šperkoch i objektoch zohľadňuje ekologické témy, otázky udržateľnosti a skúma materiálové možnosti hmoty, s ktorou pracuje. Minimalistické šperky prezentuje pod autorskou značkou NATIF, ktoré sa vyznačujú nadčasovosťou a eleganciou. Je držiteľkou prestížnych ocenení za produktový dizajn na Slovensku i v zahraničí. Autorka je zastúpená v zbierke Galérie umelcov Spiša, Slovenskej národnej galérie a v Tatranskej galérii v Poprade. Žije a tvorí v Starej Ľubovni.
annamariamikulik.com

Kurátorka: Mgr. Kamila Paceková – GUS

Produkcia: Mgr. Kamila Paceková, Mgr. Mária Šabľová – GUS 

Grafika: Mgr. art. Ivana Babejová, ArtD. – GUS

Vernisáž
17. 4. 2024 o 17.00 hod.

Miesto konania
Galéria umelcov Spiša
Zimná 46, Spišská Nová Ves

Trvanie
17. 4. 2024 – 21. 7. 2024